*To English readers - this post promotes a brand new regional portal for selling handmade items online. The portal is intended for ex-Yugoslavian countries, so I made an interview with the team who stands behind the project. Due to these circumstances I won't translate the text to English.
Minulih nedelja sam gostovala kod Jelene, na blogu Može i ovako, i pisala o svojim iskustvima u prodaji krojeva na ETSY sajtu. Postovi su uzburkali mnoge kreativce, neki su se javili sa mnoštvom pitanja, nekima sam, sa velikim zadovoljstvom, pomogla da otvore svoju prodavnicu i registruju se na svim potrebnim sajtovima. Ipak, dosta ljudi je, i pored moje želje da pomognem, izrazilo sumnju da bi se snašli u prodaji na stranom jeziku. Postavila su se pitanja o slanju robe, poštarini, carinjenju i sličnim problemima. Na neka od ovih pitanja planiram da napišem odgovor, nadam se uskoro.
Minulih nedelja sam gostovala kod Jelene, na blogu Može i ovako, i pisala o svojim iskustvima u prodaji krojeva na ETSY sajtu. Postovi su uzburkali mnoge kreativce, neki su se javili sa mnoštvom pitanja, nekima sam, sa velikim zadovoljstvom, pomogla da otvore svoju prodavnicu i registruju se na svim potrebnim sajtovima. Ipak, dosta ljudi je, i pored moje želje da pomognem, izrazilo sumnju da bi se snašli u prodaji na stranom jeziku. Postavila su se pitanja o slanju robe, poštarini, carinjenju i sličnim problemima. Na neka od ovih pitanja planiram da napišem odgovor, nadam se uskoro.
Dok sam ja pisala odgovore na brojna pitanja i pratila reakcije čitalaca na moje tekstove, pažnju mi je privukao portal Dirura.com, meni do tada potpuno nepoznat. Nije ni čudo, jer je sajt praktično novorođenče. U pitanju je domaći regionalni portal za online prodaju rukotvorina, nastao u Srbiji, a namenjen rukotvorcima bivše Jugoslavije, tačnije svima koji žive u Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj, Makedoniji i Bosni i Hercegovini. Tim koji stoji iza portala je vredno radio minulih godinu dana na razvoju sajta, i rešavanju logističkih i pravnih problema vezanih za online prodaju i umrežavanje zemalja regiona. Verujem da je posao bio obiman, i sigurno ih čeka još mnogo rada, ali sam zadivljena idejom, inicijativom, i realizacijom.
Brže - bolje kontaktirah jednog od članova tima, Darka Vidića, čoveka koji je suosnivač firme, ali i kreativno srce portala, i zamolih ga za intervju, da nam približi koncept online prodaje, predoči uslove i eventualno nas sve inspiriše na akciju.
Čestitam Dirura timu na preduzimljivosti, i želim im mnogo sreće u daljem radu! A vama, dragi kreativci, želim uspešnu prodaju!
(*izvinjenje Dirura timu zbog promenjenih boja logoa - Blogger je odbio
poslušnost i uporno zatamnjivao sve slike koje sam uploadovala)
Za sam početak, molim te da se predstaviš. Ko je Darko Vidić? Koliko imaš godina? Šta si po struci, čime si se bavio pre Dirure?
Ja sam jedan od osnivača Dirura.com i kreativno srce tima. Imam 30. godina a po struci sam ekonomista i marketing profesionalac. Pre Dirure sam pokrenuo (sa drugim ljudima) najveću regionalnu online dizajnersku platformu GreenDesign.rs koja spaja dizajnere i klijente kojima je potreban bilo kakav dizajn. Sve se dešava direktno na online platformi, moderno, jednostavno i efikasno.
Uz tebe, ko još stoji iza Dirura portala?
Kako sam jedan od osnivaća, pored mene su još 4 sjajne osobe: Stefan Cerovina (Direktor), Sladjan Nikolić (IT), Milan Popović (Development), a imamo i jednog zaposlenog, Biljanu Aranđelović, koja je podška svim članovima Dirure.
Otkud ideja da se napravi regionalni portal za online prodaju?
Svako od nas zna barem jednu osobu koja pravi unikate i ručno izrađene proizvode, ili nekoga ko kupuje takve stvari. I to se sve uglavnom obavlja preko Facebooka. Preko velikih sajtova za online prodaju i kupovinu ne mogu doći do izražaja pa zato biraju Facebook. Zato smo došli na ideju da im pomognemo da iskažu svoju kreativnost i da zarade prodajom svojih rukotvorina. Tako je nastala Dirura.
Koliko je trajalo programiranje, priprema, testiranje portala? Sta je bilo najteže odraditi?
Rad na projektu je trajao nešto više od godinu dana. Projekat je Izuzetno kompleksan i dosta smo naporno radili na njemu. Ne mogu da izdvojim jednu stvar koja je najteža. Jer sve je teško. Veliki je problem spojiti celo regionalno tržište i uskladiti ga sa zakonodavstvom u Srbiji. Ali uspeli smo u tome. Cilj je da se prvo omogući svim ljudima u regionu da trguju unutar svojih zemalja, a usput da ih nekako povežemo, da trguju između sebe. U čemu smo uspeli. Ostavili smo izbor svakom prodavcu da izabere sam da li šalje proizvod u inostranstvo ili ne, kao i koliko košta slanje ukoliko šalje.
U kojoj meri je online prodaja i kupovina zastupljena u Srbiji i regionu? Da li se više kupuje ili prodaje preko računara, i koja od ex YU zemalja prednjači u tome, a koja je na poslednjem mestu?
Online kupovina u Srbiji i regionu znatno napreduje svakog dana. Sve je veći broj ljudi koji kupuju online, od odeće i obuće pa do računara i veš mašina. Hrvatska je svakako zemlja koja prednjači u tome, naročito sada kada su ušli u EU. A i generalno imaju više poverenja u online kupovinu. Ali generalno sve zemlje ex-yu prostora imaju tendenciju rasta u oblasti online kupovine.
Jer realno, zašto bi neko išao na neki sajam rukotvorina, ili "jurio po gradu" narukvicu od 250 din ako moze da je kupi preko Dirure u dva klika, iz udobne fotelje?
Misliš li da lokalno i regionalno tržište ima dovoljan potencijal za razvoj i rast u domenu online trgovine?
Regionalno ex-yu trzište ima preko 10 miliona stanovnika. Neke su ušle u EU a neke tek trebaju. Pritom, narod se sve više kompjuterski i tehnološki opismenjava, i sve više domaćinstava se priključuje na internet. Ni malo ne sumnjam u taj potencijal. On je svakako ostvariv. I to brže nego što možemo zamisliti.
Šta znači reč "Dirura", odakle ovaj naziv?
Dirura je akronim od Dizajn Ručnog Rada. Dugo smo smišljali ime, i nismo uspevali da nađemo kratko, pamtljivo i nadasve zabavno ime. Onda mi je sinula ideja: čime se mi bavimo? Šta mi želimo da ponudimo? Sklopio sam te tri reči i uzeo početna slova i voila :) Srž našeg postojanja je inkorporisan u ime.
Šta je Dirura? Šta nudi portal i kako funkcioniše?
Dirura.com je regionalno online trzište za prodaju i kupovinu ručno izrađenih proizvoda i unikata. Portal nudi svim kreativcima mogućnost da lako i brzo prodaju ono što prave, a kupcima da jednostavno pretraže sve te kreativne proizvode i kupe baš ono što je po njihovoj želji. Ili po želji nekoga kome žele da kupe predivan, unikatan poklon.
U kojoj meri se Dirura može porediti sa ETSY portalom, i da li je ideja da se stariji portal kopira po funkcionalnostima, ili razmišljate i o nekim novitetima?
ETSY svakako jeste uzor kao najveći svetski portal za kreativce, ali ih ne kopiramo, što se da primetiti po funkcionalnostima i samom dizajnu sajta. Ono što je univerzalno i kvalitetno ćemo primeniti, ali nastojimo da kreiramo funkcionalnost koja je prilagođena za domaće, regionalno tržište shodno preferencijama i kulturi ovdašnjeg stanovništva.
Trentno traje promotivni period tokom kog će registracija na portal biti besplatna. Do kada će promotivni period trajati, i šta nas očekuje posle toga? Po kom cenovniku će portal poslovati?
Ne mogu sa preciznošću da kažem do kad će promotivni period trajati ali svakako će biti još koji mesec. Ovo je idelna prilika za sve kreativce da iskoriste potpuno besplatni period i okače svoje proizvode na prodaju bez ikakvih troškova.
Kasnije, kada taj promotivni period prestane, biće implementirana provizija u iznosu oko 3% koja će se skidati sa korisnikovog računa, i to samo nakon uspesne prodaje. Dakle, kada neko proda recimo narukvicu od 500 din, sa njegovog Dirura računa će se skidati provizija u iznosu od 15 din (3%). Svi članovi Dirure će na vreme biti obavešteni o cenovniku kada počnemo sa njegovom primenom. Budite bez brige, provizije će biti prilagodjene preferencijama naših članova, jer smo pre početka rada vršili anketiranje preko 1.000 kupaca i prodavaca o željenom načinu plaćanju troškova na Diruri.
Kakav je odziv prodavaca, koliko trenutno imate članova? Da li i kupci moraju da se registruju na portal? Jesu li pale prve prodaje?
Odziv je fantastičan. Za samo mesec dana zvaničnog rada već imamo preko 500 proizvoda u ponudi, a oko 250 registrovanih članova. Par meseci smo bili u beta fazi gde se prijavilo preko 1.000 ljudi, ali smo pozvali samo određene prodavce koji su se prethodno prijavili na newsletter i koji su učestvovali u testiranju. Kako je testiranje završeno, i već smo mesec dana u zvaničnom radu, sada očekujemo da nam se pridruže svi zainteresovani prodavci, a mi ćemo svakako nastojati da privučemo sve zainteresovane kupce i prodavce.
Koje uslove prodavac treba da zadovolji da bi mogao svoju robu da prodaje preko Dirure? Postoje li starosna ograničenja, neki logistički ili tehnički preduslovi?
Gotovo da ne postoje ograničenja. Svako ko je punoletno (18+) lice može prodavati i kupovati na Diruri. Maksimalna starosna granica ne postoji. Ako postoje bake ili deke koje prave divne rukotvorine mi ih pozivamo da dođu na Diruru jer su kod nas svi dobrodošli.
Koja roba se može prodavati preko portala? Postoje li neka ograničenja, da li je nešto zabranjeno (ako izuzmemo robu koja je zakonom zabranjena)? Da li administratori nadgledaju sadržaj koji se postavlja na sajt?
Na Diruri se može prodavati sve što spada u navedene kreirane i dozvoljene kategorije, a da je ručni rad ili unikat. Recimo, ne postoji kategorija za hranu i hrana se ne sme prodavati. Iako postoje unikatne poslastice, zakonom nije dozvoljeno prodavati i mi za to nemamo kategoriju.
Sajt i postavljene proizvode nadgledaju administratori i svaka nepravilnost se sankcioniše, shodno pravilima koja važe na Diruri.
Ovo je pitanje koje me lično zanima - trenutno nije omogućena prodaja digitalne robe. Da li planirate i ovu opciju, i kada?
Svakako planiramo da unapredimo servis i omogućimo svima da prodaju svoje proizvode, ali digitalnu robu još uvek ne možemo, najviše zbog zastarelih zakona i birokratije. Svi znamo da Srbija još nije ušla u 21. vek i mi se protiv toga borimo. Čim se steknu uslovi, svakako ćemo ubaciti i tu kategoriju.
Kroz kontakt sa korisničkom podrškom sajta sam shvatila da na portalu, u opisu proizvoda, prodavac ne može ostavljati url do svog bloga ili web sajta - zašto je to tako? Zar nije u interesu portala da dozvoli prodavcima da reklamiraju svoj brend, čak i mimo samog portala, ako se već prodaja obavlja preko Dirure? Kupci ipak žele bliže da se upoznaju sa prodavcima, a portal ne nudi sve opcije za promovisanje sadržaja koji prodavac nudi, koji inače nije za prodaju (tutorijali, instrukcije, pomoć oko korišćenja proizvoda), a bitan je deo korišćenja proizvoda koji se prodaje.
Postavljanje kontakt podataka u opisu proizvoda ili profila nije dozvoljeno. Tu spadaju i linkovi ka veb stranicama kao i slike sa linkovima. Razlog za to leži pre svega u želji da se kompletan proces kupovine i prodaje odvija na Diruri. Ponajviše zbog same sigurnosti i bezbednosti online kupovine. Većina prodavaca ne shvata prednosti koje im ovakva platforma nudi. Žele da ostave kontakt telefon ili email kao na oglasnim portalima, ili da kupce dovedu na njihovu Facebook stranu tako da tamo dogovore kupovinu. Mi želimo upravo suprotno, da u što većoj meri prodaju rukotvorina prebacimo na naš sajt jer Facebook nije platforma za prodaju. Kada proizvode postavite kod nas mi radimo na tome da pronađemo kupce za vaše proizvode. Jedan od razloga što prodavci to rade je i "fee avoidance", ali podsećamo da na Diruri sada ne postoje provizije. A i kada budu uvedene provizije, biće potpuno prihvatljive i u skladu sa željama korisnika.
Slažemo se u potpunosti da kupci žele da se bliže upoznaju sa prodavcima. Međutim, imamo plan kako da to uradimo na drugi način, o čemu ćemo naknadno pisati :)
Koje sve zemlje su podržane Dirura portalom? Kako funkcioniše međunarodna prodaja u ovom slučaju, u kojoj valuti se obavlja kupoprodaja?
Zemlje koje su trenutno podržane su Srbija, Hrvatska, BiH, Makedonija i Crna Gora. Korisnik koji je registrovan iz jedne od navedenih zemalja automatski prodaje u valuti koja važi u njegovoj zemlju. Ukoliko želi da proizvod prodaje i van svoje zemlje, onda upisuje cenu koštanja za ino slanje, i to u EUR.
Budući da je sajt mlad i tek u početku rada, zanima me da li je trenutni izgled i funkcionalnost sajta konačna, ili planirate neke izmene i nadgradnju?
Stalno razmatramo funkcionalnosti i opcije za unapređenje servisa. Prosto ovo je takav posao da nema stajanja. Niti mi želimo da ikada stanemo :) uvek ćemo nastojati da pratimo trendove, i da osluškujemo želje naših članova kako bismo im olakšali i unapredili iskustvo i samu trgovinu na Diruri.
Koji su dalji planovi za razvoj sajta? Da li planirate da širite opus proizvoda koji se mogu prodavati?
Dalji plan uključuje potpuno osvajanje regionalnog tržišta, a za kasnije svakako planiramo i izlazak u Evropu. Ali korak po korak. Glavni cilj nam je da radimo kvalitetno i da to članovi prepoznaju. Poverenje je najvažnije, jer bez zadovoljnih korisnika nema budućnosti.
Za svaku kategoriju proizvoda za koju ustanovimo da se može uvrstiti na Diruri mi ćemo je dodati.
No comments:
Post a Comment